Medgrundare och tidigare VD på Snow Software blir styrelseordförande på Netigate – ska stimulera tillväxt

16 februari 2023

Välrenommerade SaaSentreprenören går med i styrelsen på experience management-bolaget för att driva strategin framåt.

A headshot of Axel Kling, Netigate's new Chairman

Stockholm 16 februari 2023

Netigate, en av Europas ledande leverantörer av experience management  experience management (upplevelsehantering) meddelar idag att Axel Kling, medgrundare och tidigare VD Snow Software, går in som ny styrelseordförande. Kling kommer att kliva in i denna centrala styrelseroll för att ansvara över styrelsens agenda, stötta aktieägarnas mål och möjliggöra företagets fortsatta ambitiösa tillväxtresa.

Denna nyhet kommer under en period av snabb expansion för Netigate. I augusti 2022 meddelade företaget att det nordeuropeiska Private Equity-bolaget GRO Capital går in som ny majoritetsägare. Tillsammans med GRO, och nu med Kling vid rodret i styrelsen, kommer Netigate att fortsätta förse kunderna med innovativa lösningar inom experience management stöttad av avancerad teknik och personlig expertis.

Kling kommer att samarbeta med styrelsen och med Netigates VD, Mikkel Drucker, för att fastställa den strategiska riktningen och hålla ledningsgruppen fokuserade på sina prioriteringar. Han kommer även att fungera som ett bollplank, talesperson och kontaktperson för VD:n samt resten av ledningsgruppen för att främja verksamheten.

Axel Kling, ordförande, säger: ”Jag blev fascinerad av Netigates lösning. Vi tenderar att tappa bort oss i det jag brukar kalla ”inifrån-ut-tänk, det vill säga att vi huvudsakligen fokuserar på det egna teamet eller företagsmålen men glömmer bort att se utanför vår egen verklighet. Ju mer vi växer, desto mer behöver vi kunna gå utanför vår bubbla och granska oss själva utifrån – detta har alltid varit strävan i min karriär. Netigate erbjuder en plattform där deras kunder kan ställa rätt frågor, fånga upp åsikter och känslor som i slutändan ger varje röst mening. Alla pratar om behovet av data och vikten av att få feedback, det är därför jag är så förväntansfull över att få ansluta till ett team som lever som de lär.

”Netigate kommer utan tvekan att ha nytta av Axels enastående erfarenhet av att skala upp ett internationellt företag och lyfta det från start-up till en snabbväxande och mogen organisation”, säger Mikkel Drucker, VD på Netigate. ”Jag ser fram emot att få arbeta med Axel för att inspireras och lära mig av hans prestationer.”

“Vi är mycket glada över att ha Axel i vår styrelse”, tillägger Lars Lunde, partner på GRO. ”Hans omfattande erfarenhet av att bygga och växa SaaS-bolag kommer att vara en stor tillgång när vi fortsätter att expandera Netigates globala närvaro.

Kling var med och grundade Snow Software 2001, och var VD på företaget fram till 2019. Han byggde upp företaget till att bli en av Gartners kvadrant-ledare med över 800+ anställda och med en omsättning på över 150 miljoner+ dollar per år. Kling sitter fortsatt kvar i styrelsen för Snow och har sedan 2019 intagit olika styrelseuppdrag för SaaS-företag med ambitiösa tillväxtresor.

Om Netigate: Netigate är ett svenskt företag för experience management (upplevelsehantering) och är kända för sin användarvänliga allt-i-ett-lösning för undersökningar som kombineras med AI-drivna analyser och mänskliga insikter.

Netigates mål är att inspirerar personer som arbetar med kund-och medarbetarupplevelser att vidta åtgärder och förbättra affärsresultatet genom autentisk förståelse för människor.

Netigate grundades i Sverige 2005. Företaget har idag över 150 anställda med kontor i Stockholm, Berlin, Frankfurt, Oslo och Warszawa. De hjälper idag en mångsidig och global kundbas som inkluderar över +1 500 kunder som alla delar ett gemensamt engagemang om att förbättra upplevelser genom att ge varje röst mening.

För mer information besök netigate.net eller följ Netigate på LinkedIn